Výchovny program
SÚKROMNÉ CENTRUM VOĽNÉHO ČASU FILIA
Trieda SNP 3, 040 11 Košice
VÝCHOVNÝ PROGRAM
Pomôžme deťom správne sa rozhodnúť....
Forma výchovy a vzdelávania |
Celoročná |
Výchovný jazyk |
Slovenský |
Druh školského zariadenia |
Súkromné |
Dátum prerokovania |
15. 10. 2009 |
Dátum prerokovania |
21. 10. 2009 |
Platnosť dokumentu |
Od 1. novembra 2009 |
Zriaďovateľ: |
Filia, nezisková organizácia |
Mgr. Ladislav Leško
riaditeľ SCVČ
Revízie výchovného programu
P. č. |
Oblasť zmeny |
Dátum prerokovania v PR |
Dátum prerokovania v RŠZ |
Schválil |
1 |
5. Výchovný plán |
13. 10. 2014 |
15. 10. 2014 |
riaditeľ SCVČ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Charakteristika centra voľného času
1.1. Veľkosť CVČ
Školské zariadenie bolo zaradené do siete škôl a školských zariadení rozhodnutím Ministerstva školstva Slovenskej republiky 3. septembra 2004 pod číslom; číslo CD2004-10750/26505-3:123 s účinnosťou od 1. 1. 2005. Centrum vzniklo rozhodnutím zriaďovateľa Filia, nezisková organizácia 1. 1. 2005 ako Súkromné centrum voľného času Filia so sídlom na Triede SNP 3 v Košiciach (SCVČ, centrum).
SCVČ je samostatnou organizačnou zložkou Filia, nezisková organizácia. Poskytuje výchovno-vzdelávaciu, záujmovú a rekreačnú činnosť pre deti a rodičov v ich voľnom čase počas celého kalendárneho roka. Člení sa na záujmové útvary spravidla podľa veku alebo záujmu detí, pričom ich počet v príslušnom záujmovom útvare je najviac 22; počet detí so zdravotným postihnutím alebo detí s vývinovými poruchami je v príslušnom záujmovom útvare najviac 10. V centre býva zapísaných každoročne približne 1000 členov.
Kmeňové pracovisko je na Triede SNP 3 v Košiciach v sídle zriaďovateľa. V jednopodlažnej budove je k dispozícii výcviková miestnosť, otvorený klub s biliardom, stolným futbalom a tanečná sála. Na svoju činnosť využíva po dohode aj priestory spolupracujúcich organizácií a škôl.
1. 2. Príspevky
Výška mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť je určená rozhodnutím riaditeľa SCVČ na príslušný školský rok. Zriaďovateľ môže rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku ak sa preukáže, že zákonný zástupca člena, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.
1. 3. Charakteristika návštevníkov centra
Klientmi centra sú žiaci základných a stredných škôl, študenti vysokých škôl a pracujúca mládež. Činnosť prebieha v 60-tich až 70-tich záujmových útvaroch. Z toho jeden vedie interný zamestnanec a ostatné pracujú pod vedením externých vedúcich a dobrovoľníkov. Osem krúžkov pracuje v sídle centra a ostatné realizujú činnosť v priestoroch spolupracujúcich organizácií, základných, špeciálnych základných, stredných škôl a Technickej univerzity v Košiciach.
Obsahové zameranie možno vnímať ako ponuku aktivít a služieb pre deti a mládež so zameraním najmä na šport a tanec.
1. 4. Dlhodobé projekty, programy
Špecifikom centra je Rovesnícky program prevencie drogových závislostí realizovaný už od roku 2000 pre žiakov ZŠ a SŠ, študentov VŠ v spolupráci s Filozofickou fakultou UPJŠ v Košiciach. Program je štruktúrovaný ako celoročná práca so štyrmi výcvikovými skupinami podľa veku s časovou dotáciou pre každú skupinu 70 hodín ročne. Do programu je zapojených 50 žiakov ZŠ a SŠ so svojimi učiteľmi, spravidla koordinátormi prevencie a 40 študentov VŠ z košických univerzít.
1. 5. Spolupráca s rodičmi, zákonnými zástupcami detí a inými subjektmi
SCVČ spolupracuje s rodičmi, so školami a školskými zariadeniami v meste, Filozofickou fakultou UPJŠ v Košiciach, Krízovým strediskom Košického samosprávneho kraja, Psychosociálnym centrom v Košiciach a Regionálnym centrom mládeže. Naša organizácie je zapojená do celoštátnych a medzinárodných štruktúr v rámci prevencie drogových závislostí. Asociácia pre prevenciu drogových závislostí Slovenskej republiky a UNIPREV (United prevention) – medzinárodná organizácia združujúca profesionálnych a dobrovoľných pracovníkov v prevencii drogových závislostí.
2. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy
Poslanie
Súkromné centrum voľného času Filia napomáha tomu, aby deti a mládež v meste Košice mali kde zmysluplne tráviť svoj voľný čas a tým prispieva k zvyšovaniu kvality života ľudí v regióne Košice. V spolupráci so školami a školskými zariadeniami a ďalšími inštitúciami verejného života poskytuje deťom a mládeži priestor na vlastnú realizáciu, čím podporuje rozvoj ich schopností a životných spôsobilostí.
Našim cieľom je:
- zabezpečiť deťom a mládeži priestor k tomu, aby bolo možné rozvíjať ich schopností, nadanie a talent,
- podporovať inovatívne formy práce s mládežou a zabezpečiť, aby deti a mládež v Košiciach mali kde aktívne tráviť svoj voľný čas,
- naďalej udržať miesto, ktoré sa stane stredobodom ich pozornosti, miestom, kde bude prebiehať časť ich tínedžerského života,
- podporovať propagáciu zdravého spôsobu života bez alkoholu, tabaku a iných drog
- zabezpečiť, aby aj tie deti, ktoré zdanlivo v ničom nevynikajú, ktoré sú nejakým spôsobom znevýhodnené, ktoré zdanlivo „na to nemajú“ mohli prísť a nájsť si svoje miesto ako v centre, tak aj v živote,
- smerovať činnosť centra k pomoci deťom a mládeži so sociálnym a zdravotným znevýhodnením,
- podporovať, aby mohlo fungovať to, čo v živote prirodzene funguje, že starší je vzorom pre mladšieho, že ten, kto niečo vie je vzorom pre toho, ktorý chce vedieť, ale nemá odvahu,
- vytvárať príležitosť k tomu, aby proces sociálneho učenia mohol efektívne fungovať v prostredí centra na neformálnej úrovni,
- rozvíjať kooperáciu so základnými školami,
- podporovať a participovať na ďalšom rozvoji a realizácii Koncepcie športu v meste,
- spolupracovať s mestskými časťami,
- vytvárať príležitosť k tomu, aby sa centrum v budúcnosti profilovalo čoraz viac ako komunitné centrum kopírujúce potreby rôznych sociálnych skupín bez ohľadu na vek.
2. 1. Charakteristika výchovného programu
Výchovný program centra vychádza zo všeobecných cieľov a princípov výchovy a vzdelávania, humanistickej výchovy, koncepcie neformálnej výchovy a z vlastnej koncepcie. Stanovuje rámec pre výchovno-vzdelávaciu, záujmovú a rekreačnú činnosť, rozvoj zručností, schopností a životných spôsobilostí zabezpečujeme v záujmových útvaroch podľa tematických oblastí výchovy.
2.2. Zameranie CVČ
Špecifikom centra je prevádzkovanie Otvoreného klubu, v ktorom pravidelní návštevníci využívajú spektrum ponuky, ktorá kopíruje ich aktuálny záujem v ich reálnom týždennom voľnom čase pri napĺňaní podmienok pravidelnosti a týždennej frekvencie. Ďalšou oblasťou záujmu je šport. Doménou je hokejbal a futbal, nasleduje tenis
a plávanie. Veľkú časť našich detí zaujímajú rôzne druhy moderného tanca. Každoročná realizácia Rovesníckeho programu prevencie drogových závislostí Filia, ktorého adresátmi sú žiaci základných a stredných škôl je nosnou oblasťou nášho centra.
2.3. Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti
Pedagogické stratégie smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií a k utváraniu nových kompetencií dieťaťa súvisiacich s rozvojom schopnosti užitočne tráviť voľný čas.
Preferujeme individuálny prístup, uplatňovanie zážitkových, motivačných a aktivizujúcich metód a foriem práce, partnerský vzťah k dieťaťu, humanistické hodnotenie dieťaťa, vytváranie pozitívnej emocionálnej klímy, využívanie moderných IKT, spoluprácu s rodinou a ďalšie vzdelávanie vychovávateľov. Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií detí uplatňujeme tieto pedagogické stratégie:
Kľúčové kompetencie |
Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti |
Vzťah k celoživotnému vzdelávaniu |
|
Komunikačné kompetencie |
|
Pracovné kompetencie |
|
Sociálne kompetencie |
|
Občianske kompetencie |
|
Kultúrne kompetencie |
|
2.3.1. Kľúčové kompetencie dieťaťa centra
Výchovno-vzdelávacou činnosťou umožňujeme individuálny rozvoj osobnosti dieťaťa. Podporujeme vytváranie vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu a k aktívnemu tráveniu voľného času. Posilňujeme jeho úctu k rodičom. Učíme ho úcte k ľudským právam a základným slobodám, k porozumeniu a znášanlivosti, tolerancii, kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu.
Profil dieťaťa predstavuje súbor kľúčových kompetencií, ktoré sa v procese výchovno-vzdelávacej činnosti rozvíjajú a navzájom prelínajú v jednotlivých tematických výchovných oblastiach. Dieťa si ich rozvíja účasťou na záujmovej činnosti a účasťou na výchovno-vzdelávacích aktivitách. Kľúčové kompetencie predstavujú ideálny plánovaný cieľový výstup dosahovaný systematickým a postupným výchovno-vzdelávacím procesom počas pobytu dieťaťa v centre.
Dieťa centra má osvojené tieto kľúčové kompetencie na úrovni zodpovedajúce jeho individuálnym osobnostným možnostiam a dĺžky trvania pobytu v centre.
2.3.2. Vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
- rieši nové, neznáme úlohy a situácie
- zúčastňuje sa vedomostných súťaží
- prejavuje záujem o nové informácie
2.3.3. Komunikačné kompetencie
- zrozumiteľne vyjadrí a obhajuje svoj názor
- vypočuje si opačný názor, prijíma spätnú väzbu
- rozvíja si komunikačné schopnosti v oblasti moderných IKT
2.3.4. Sociálna kompetencia
- snaží sa vlastným postupom riešiť jednoduché konflikty
- dokáže pomenovať svoje potreby
- presadzuje autonómiu a práva svojej osobnosti
- efektívne spolupracuje v skupine
- uvedomuje si potreby žiakov a osôb so zdravotným znevýhodnením
- uvedomuje si potreby ostatných detí
2.3.5. Pracovné kompetencie
- prejavuje samostatnosť pri plnení vytýčených úloh
- dokončí prácu
- kultivuje svoju vytrvalosť
- plní si povinností
- plánuje a hodnotí svoje činnosti
- prijíma nové informácie a poznatky
- ovláda jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
- rozvíja si manuálne zručnosti
2.3.6. Občianske kompetencie
- uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
- uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie
- je otvorený primeranému participovaniu na živote v záujmovom útvare, v centre
- prejavuje úctu k rodičom a k starším osobám
2.3.7. Kultúrne kompetencie
- pozná kultúrne pamätihodnosti regiónu
- rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
- rešpektuje iné kultúry a zvyky
- prijíma kultúrne podnety
- je otvorený podieľať sa na kultúrnych podujatiach v oddelení a v CVČ
- ovláda základy kultúrneho správania
- kultivuje svoj talent
3. Formy výchovy a vzdelávania
Dochádzka dieťaťa je pravidelná alebo nepravidelná. Výchovno-vzdelávaciu, záujmovú a relaxačnú činnosť realizujeme pravidelnými, príležitostnými a sporadicky
aj prázdninovými činnosťami.
Vychovávatelia uplatňujú predovšetkým zážitkové, aktivizujúce a motivačné metódy a formy práce, spolupracujú s rodinou dieťaťa a pri organizácii súťaží
aj s pedagogickými zamestnancami škôl.
Základnou organizačnou formou výchovy a vzdelávania je individuálna alebo skupinová výchovno-vzdelávacia, rekreačná alebo záujmová aktivita v záujmovom útvare.
4. Tematické oblasti výchovy
Výchovu a vzdelávanie vo voľnom čase detí realizujeme v týchto výchovných oblastiach:
- vzdelávacia
- spoločensko-vedná
- pracovno-technická
- prírodovedno-environmentálna
- esteticko-kultúrna (výtvarná, hudobná, literárno-dramatická)
- športová
Tematické oblasti v sebe zároveň obsahujú ďalšie oblasti výchovy najmä: pracovnú, rozumovú, estetickú, mravnú, spoločenskú, ekologickú a telesnú výchovu .
Výchovno-vzdelávací proces realizujeme tak, že obsah jednotlivých výchovno-vzdelávacích činností aplikujeme integrovanie vo viacerých výchovných oblastiach zároveň s cieľom rozvíjať kompetenciu detí užitočne tráviť voľný čas.
Kľúčové kompetencie a osobnosť dieťaťa rozvíjame prostredníctvom realizácie nižšie uvedených hlavných (vyšších) výchovno-vzdelávacích cieľov. Ich plnenie budeme dosahovať realizovaním nižších, špecializovanejších a konkrétnejších cieľov v jednotlivých výchovných oblastiach a aktivitách.
4. 1. Vzdelávacia oblasť
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- rozvíjať autonómnosť v plnení vytýčených úloh
- rozvíjať efektívne spôsoby sebavzdelávania
- získavať nové poznatky a informácie
- získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu
4. 2. Spoločensko-vedná oblasť
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- spolurozhodovať o živote v záujmovom útvare
- prejavovať úctu k rodičom, starším osobám
- prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím
- pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd
- posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti
- kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa
- vyjadrovať svoj názor
- vedieť vypočuť opačný názor
- využívať všetky dostupné formy komunikácie
- vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty
4. 3. Pracovno-technická oblasť
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- vedieť samostatne si vytyčovať jednoduché osobné ciele
- rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu
- vedieť spolupracovať so skupinou
- rozvíjať základy manuálnych a technických zručností
- získavať základy zručností potrebných pre praktický život
- získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov
4. 4. Prírodovedno-enviromentálna oblasť
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia
- rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia
4. 5. Esteticko-kultúrna oblasť
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí
- rozvíjať základy vzťahu ku klasickému umeniu
- rozvíjať talent a špecifické schopnosti
- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností
- prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia
- podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v oddelení/záujmovej oblasti
- objavovať krásu v bežnom živote
4. 6. Športová oblasť
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom
- pochopiť škodlivosť fajčenia alkoholu a iných drog
- pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia
- pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy
- poznať základné princípy zdravého životného štýlu
- rozvíjať športový talent a schopnosti